Vegan Gentse waterzooi

Vegan Gentse waterzooi

We bedachten een vegan variant van de klassieke, Gentse waterzooi. Daarvoor gebruiken we vegan kip: rijk aan eiwitten en gemaakt op basis van soja. Daarnaast gebruiken we net zoals in ze Vlaamse klassieker fijngesneden groentjes zoals knolselder, wortel en prei. We werken af met peterselie om het gerecht helemaal op punt te stellen.

Diverse groenten
Romig
Vegan
Energie (kcal)
546,48
Vet (g)
18,63
Koolhydraten (g)
60,24
Eiwit (g)
28,19

De sterren van dit gerecht

Knolselder

Op zoek naar een gezond alternatief voor aardappelen? Dan is knolselder de juiste keuze! Deze groente bevat minder calorieën en is voedzamer dan aardappelen. Wij gebruiken regelmatig de combinatie van de twee in onze gerechten. Knolselder geeft een pittigere smaak aan onze gerechten. Bovendien zit er in knolselder veel vitamine C en die vitamine heeft een belangrijke functie als antioxidant in ons lichaam. Daarnaast help het om onze botten, tanden, haar en bloedvaten sterk en gezond te houden.

Peterselie

Peterselie is niet alleen een echte smaakmaker, maar het helpt jouw lichaam ook gezond houden! Meer specifiek is het mogelijk dat het kruid hart- en vaatziekten voorkomt. Daarnaast draagt het ook bij aan sterke botten, beschermt het onze lichaamscellen en is het een sterke immuunbooster!

Prei

Prei zit boordevol gezonde voedingsstoffen. Door het regelmatig op je menu te zetten, help je jezelf op weg naar een supergezond lichaam. Zo helpt deze groente je beter te hydrateren, stimuleert het je spijsvertering, zorgt het voor gezonde bloedvaten, bevordert het een goed zicht en geeft het je lange tijd een verzadigd gevoel waardoor je minder snel de snoepkast induikt. Wat je misschien nog niet wist, is dat het donkergroene gedeelte van de prei de meeste vitamines en mineralen bevat.

Wortel

De oranje wortel is het resultaat van de teelt in Nederland. En ook Belgen zijn er zot van! Wortelen zijn één van de meest gegeten groenten in ons land. Het zijn echte vitaminebommmetjes waardoor ze supergezond zijn. Door de oranje kleur bevatten ze een grote hoeveelheid bètacaroteen waardoor ze goed zijn voor je ogen. Zo blijf je goed zien, zowel overdag als in het donker.

3 maal koken op een eenvoudige wijze

We maken het jou graag gemakkelijk! Je kan onze gerechten op drie verschillende manieren opwarmen: in de oven, de microgolfoven of in de pan. Zo bieden we jou de mogelijkheid om te kiezen welke wijze het beste bij jou past. Bovendien zijn de Quiso-gerechten op elke manier even lekker!
Oven

Uit de oven

  • Verwarm de oven voor op 175°C. Vermijd de grillstand.
  • Schuif het omhulsel van de verpakking.
  • Wil je het gerecht liever wat krokanter? Haal dan eerst de folie eraf.
  • Plaats het gerecht in de oven. 
  • Als het gerecht bevroren is, verwarm je het ongeveer 40 minuten. Wanneer je het gerecht op voorhand ontdooid hebt, duurt het ongeveer 20 minuten. Houd er rekening mee dat de duurtijd afhankelijk is van je oven. Het is dus belangrijk om regelmatig te kijken of het gerecht warm is.
  • Dresseer je gerecht op een bord.
  • Smullen maar!
Micro

Uit de micro

  • Schuif het omhulsel van de verpakking.
  • Plaats het gerecht in de microgolfoven. We raden aan om het gerecht met de folie in de microgolf te plaatsen. Je mag wel gaatjes prikken zodat de warmte kan ontsnappen.
  • Als het gerecht bevroren is, verwarm je het ongeveer 8 minuten op 900W.  Wanneer je het gerecht op voorhand ontdooid hebt, duurt het ongeveer 5 minuten.
  • Houd er rekening mee dat de duurtijd afhankelijk is van je microgolf en van het aantal wattage dat je instelt. Heb je minder wattage? Zet het gerecht dan ietsje langer in de microgolf. We raden aan om regelmatig te kijken of het gerecht warm is. Je kan halverwege ook best een keer omroeren.
  • Dresseer je gerecht op een bord.
  • Genieten maar!
Pan

In de pan

  • Ontdooi het gerecht in de koelkast.
  • Verwarm de pan(nen) op een matig vuur.
  • Voeg de ingrediënten toe en roer regelmatig om totdat het pruttelt.
  • Smakelijk!

Ingrediënten

Waterzooisaus 52% [Groentebouillon [water, bouillon [zout, palmvet, smaakversterker: E621, E627, E631, aardappelzetmeel, maltodextrine, aroma (aroma, smaakversterker: E621, E631, E627), ui, specerij (lavaswortel, knoflook, kurkuma), wortelsap], zwarte peper, tijm, rozemarijn, laurier], SELDERIJ, wortel, prei, SOJAroom [SOJAbasis (water, SOJAboon), zonnebloemolie, suiker, emulgator: E471, stabilisator: E415, E407, E412, zeezout, aroma], ui, zonnebloemolie, TARWEbloem, knoflook, zout [zout, antiklontermiddel: E535, E504], zwarte peper]; Aardappel gekookt 32% [aardappel]; Vegetarische kip 16% [SOJA (water, SOJA-eiwit), aroma, zonnebloemolie, zout, vitamine: B12]; Peterselie

Voedingswaarden

Gemiddelde voedingswaarden
100 g
Portie ( 621 g)
Energie (kJ)
368,00
2285,28
Energie (kcal)
88,00
546,48
Vet (g)
3,00
18,63
Verzadigde vetzuren (g)
0,37
2,30
Koolhydraten (g)
9,70
60,24
waarvan suikers (g)
2,39
14,84
Eiwit (g)
4,54
28,19
Zout (g)
0,55
3,42
Vezels (g)
2,26
14,03

Bevat de volgende allergenen

Gluten
Selderij
Soja
Tarwe

Kan sporen bevatten van

Amandelen
Eieren
Gerst
Lupine
Mosterd
Noten
Schaaldieren
Vis
Weekdieren